In jaren dertig fuseerden Audi, DKW, Horch en Wanderer tot de holding Auto-Union.

Eind 19e eeuw werkte August Horch als hoofd afdeling automobielbouw bij Benz. In 1899 begon hij voor zichzelf onder de naam Horch. Door een verschil van mening met zijn zakenpartners stapte hij in 1909 uit dit bedrijf. De merknaam Horch mocht hij niet meer gebruiken. Dit werd opgelost met een creatieve oplossing. Het oud-duitse woord Horch, wat “hoor of luister” betekent werd vertaald in het Latijnse Audi.

Geschiedenis

Toen August Horch in 1909 de naar hem genoemde fabriek verliet begon hij in 1910 met de Audi Automobilwerke GmbH. Horch kon z’n eigen naam niet gebruiken en Audi was de Latijnse vertaling van Horch. De eerst auto’s waren sportief en van een hoge kwaliteit. In 1911 en 1912 behaalde Audi eerste prijzen bij Oostenrijkse Alpenritten.

De eerste Audi zescilinder verscheen in 1924 en de eerste achtcilinder in 1928. De motoren werden gebouwd door DKW. Omstreeks die tijd verwerft Jorge Skafte Rasmussen (van DKW) een meerderheidsbelang in Audi. Ook in die tijd al waren de meeste Audi’s luxe auto’s.

Audi fuseerde in 1932 met Horch, DKW en Wanderer tot Auto Union. Na de 2e wereldoorlog werden de zwaar beschadigde bezittingen van Auto Union onteigend door het communistische regime. De leiders van Auto Union weken uit naar de westzone waar Auto Union GmbH werd ingeschreven in het handelsregister van Ingolstadt.

In 1958 volgde een overname van Auto Union door Daimler Benz. Na 6 jaar werd het in 1964 alweer overgenomen door Volkswagen. Dit bleek een goede keuze van Volkswagen. Mercedes had er vanaf dat moment een sterke concurrent bij. 

Populaire modellen van nu

Het aanbod van Audi is zeer uiteenlopend. De Audi A serie bestaat uit de modellen A1, A3, A4, A5, A6, A7 en A8. De Q serie betreft een SUV dan wel crossover, zoals de Audi Q2, Q3, Q5 en Q7. De naam Avant slaat op een stationwagen, Limousine op een sedan en Sportback op een 5-deurs carrosserie.

Een Audi allroad is een stationwagen met een stoerder design en met 4×4-aandrijving (A4 en A6 allroad quattro). Daarnaast bestaan er gradaties op prestatiegebied, zoals S en RS. Een S-model is sportiever, de RS-modellen zijn het sportiefste. 

Private Lease

Audi modellen zijn met een laag maandbedrag populair in Audi Private Lease. In het private lease maandbedrag zijn de kosten inbegrepen voor: wegenbelasting, all-riskverzekering, afschrijving, reparatie en onderhoud, bandenservice, internationale pechhulp.

A1

De Audi A1 is sinds 2010 het instapmodel van Audi. De opvolger van de A2 is ontworpen als een stoere strak-getekende stadscoupé die zuinig rijden combineert met sportieve rijeigenschappen. Kenmerkend zijn de strakke schuine lijnen.

De Audi A1 is door zijn omvang de meest bescheiden Audi. Rijkwaliteiten en comfort zijn onmiskenbaar Audi. Qua prijsstelling is de A1 niet goedkoop, het is ook wat dat betreft een Audi. Via Audi A1 Private Lease is het mogelijk om al voor een vast bedrag per maand in een nieuwe A1 te rijden. 

Q2

De compacte Q2 is eigenlijk iets te klein om als gezinsauto te dienen. Maar als je hem vooral als luxe tweezitter gebruikt en prijs stelt op een comfortabele hoge zitpositie, dan is het een zeker een goede keuze.

Het model bestaat sinds 2016 en is in 2020 aangepast. Qua rijplezier is het een echte Audi dankzij de speciale stuurtechniek en elektronische dempers. De auto reageert directer, naarmate je meer instuurt. Zo kun je stabiel op de snelweg rijden, terwijl de auto ook wendbaar is als je door de stad rijdt.

Ook Audi Q2 Private Lease is bezig met een opmars. Het is misschien wel de goedkoopste manier om in een nieuwe Q2 te rijden.