Tegenwoordig is deze grote keten overal ter wereld te vinden. De gele letters met blauwe achtergrond zijn overal bekend: of het nou in Amerika is, in Nederland of in bijvoorbeeld Japan: iedereen kent het en iedereen vindt het leuk om er te shoppen. Ikea is een icoon geworden voor velen. Ondanks de populairiteit, besteden veel mensen geen aandacht aan hoe de ikea nou eigenlijk ontstaan is, terwijl dit juist het interessante is. Om de populairiteit van ikea te verklaren, moeten we even terugreizen naar het jaar 1943. Ingvar Kamprad besloot op 17-jarige leeftijd om een klein bedrijfje te beginnen die pennen, portfelouises en fotolijsten verkocht. Het was een simpel klein bedrijfe, met huishoudelijke spullen. Kamprad woonde in een landschap waar het ruig was en waar er veel stenen lagen. Dit betekende dat de inwoners zuinig moesten leven met weinig middelen. Zo kwam de 17-jarige op het idee om zuinige en innovatieve spullen te verkopen, om zo een mentaliteit te hebben dat onzinnige dingen niet thuis hoorde in zijn bedrijf. Doordat het bedrijfje in Zweden was opgericht, kregen veel spullen ook een Scandinavisch design. Deze Scandinavische stijl is nog steeds erg populair. Door de mentaliteit, werd Ikea succesvol. Eerst begon het met een tiener met een droom, toen een klein bedrijfje, en toen een catalogus, waar Kamprad besloot om meubels te verkopen voor een lage prijs. Helaas werden veel meubels beschadigd door de verpakking, dus werd er besloten om de poten van een tafel te halen en de consument dit zelf te laten doen. Zo kwam de platte verpakking met ikea bouwtekeningen die we nu tot de dag nog kennen. En nog steeds zien we innovatieve en zuinige spullen. De designs zijn simpel maar impactvol, licht maar sfeervol, en dat is de reden dat veel mensen van ikea houden. Een ikea is bijna net zo populair als een macdonalds.
|
http://moosefarg.nl |
