Chiazaden, wat is waar en wat niet?

Er zijn veel mensen die zweren bij ‘superfood’ zoals Chiazaden, maar er zijn ook mensen die vinden het de grootst mogelijke onzin die er is. Uit onderzoek is gebleken dat Chiazaden daadwerkelijk goed zijn voor het menselijk lichaam. De afgelopen 50 jaar is ons voedingspatroon enorm veranderd, niet alleen dankzij Fastfood maar ook door alle toegevoegde producten aan ons voedsel. Het is daarom van belang om voldoende binnen te krijgen van alle belangrijke voedingsstoffen als calcium, ijzer en omega 3 vetzuren. Chiazaden verzorgen hierin.

Wat zijn Chiazaden?

Chiazaden zijn zwart en witte zaden die nergens naar smaken. Ze zijn in de 15e eeuw na Christus naar Europa gekomen en hebben zich sindsdien over de wereld verspreid. De oude Azteken gebruikten de zaden al vanwege hun gezonde werking. De Chiazaden worden nog steeds verbouwd in Amerika en uit onderzoek is gebleken dat er een licht verschil zit tussen de kleuren Chiazaad. Wit bevat meer proteïne en zwart meer vezels, dit verschil is echter minimaal. Het is belangrijker om de zaden in goede kwaliteit grond te verbouwen.

Wat zijn de voordelen van Chiazaden?

De voordelen zijn bijna teveel om op te noemen. Ten eerste zitten er enorm veel goede voedingsstoffen is, zo zit er 2 keer meer ijzer in dan spinazie, 8 keer meer fosfor dan in volle melk en 14 keer meer magnesium dan in broccoli. Dit is slechts een greep uit de goede voedingsstoffen die te vinden zijn in Chiazaden. Deze voedingsstoffen zorgen voor een betere stoelgang, een positiever gevoel, een mooiere huid en haar, een betere conditie en spieropbouw en sterkere botten. Daarnaast zijn Chiazaden smakeloos, hierdoor kunt u ze gemakkelijk toevoegen aan elk gerecht wat u bereidt. Maakt u een pasta, noodles of iets anders? Doe er 2 theelepels Chiazaad bij en u heeft de perfecte aanvulling aan uw maaltijd zonder dat u er iets van merkt.               

http://www.chiazaden.org/